Dag 28

Servetjåkka - Vindskyddet Syterskalet 32 km

"Regn, regn slår emot tältet, jag är i skydd av mörkret" sjunger Plura. Och nog har det regnat alltid.
Det började regna under natten och på morgonen när vi vaknade och satte fart att packa ihop kom det skur på skur. När det bara duggade lätt bestämde vi oss för att riva tältet. Vi hann bara lägga ner det så kom det en rejäl skur så i kväll när vi reste det var det rejält blött.

Vi gick i rask takt milen ner till Tärnasjöstugorna. Ingen större lust till längre raster i regnet. Det blev uppehåll och sol lagom tills vi kom fram.
En kanontrevlig stugvärd bjöd oss direkt in till hundstugan för att även Milton skulle få en chans att torka under lunchen.

Mannen som gör allt med kängorna på...

Vi åt vår lunch och kläderna hängde på tork under tiden. Raskt vidare längs Tärnasjön och vi hann inte gå långt innan regnet åter började.

När vi sen passerade de berömda och vackra hängbroarna mellan öarna som man tar sig över södra delen av Tärnasjön på lyste faktiskt solen och kameran användes flitigt.

I stigningen upp mot Syterstugan höll det som väl var uppe för där hade jag dött av värmeslag om jag tvingats ta den backen i regnkläder.

När vi satt uppe vid stugan och vilade med varsin cola inför vårt planerade kvällspass dök plötsligt Dag Lindkvist upp söderifrån. Ytterligare en av de som går Gröna Bandet i sommar.
Han berättade bland annat att han nu var tvungen att trycka i sig fett för att inte tappa mer muskler så att han skulle fixa andra halvan. 50 gr smör om dagen stod på menyn.

Efter en stunds samtal tog vi oss i kragen och drog iväg uppför nästa stigning mot Syterskalet. Väl uppe för branten fick vi lön för mödan då Bella kunde ta ett antal härliga bilder med solen i bortre delen av skalet.

Vi valde att lämna leden och gå på höjden för att hon skulle få ännu bättre bilder och tog oss ner mot vindskyddet i öppningen av Skalet från nordöst.

Väl framme slängde jag snabbt upp tältet för att det skulle hinna torka något mens Bella gick in i vindskyddet och satte fart på köket.
Där inne hade två engelsmän lagat sin avslutningsmiddag sista kvällen efter att strax ha gått hela Kungsleden. Vi pratade en stund men sen fick de sova ifred därinne och vi drog ut i tältet som nu var hyfsat torrt.

Vi hoppas nu på fint väder genom Syterskalet i morgon. Det är en riktigt häftig fjällformation att gå igenom. Sen raskt ner till Hemavan för dusch, bastu och god MAT!