Dag 41

Hällingsåfallet - bron över Tvärån 29 km

"En idiot på resa" började dagen med att låta bli att titta på kartan. Jag hade ju tittat på den igår kväll. Visserligen inte i bästa ljus men ändå.

Därmed missade jag att leden från fallet kom upp på en liten grusväg 50 meter ifrån den vi skulle gå. Glad i hågen traskade jag iväg åt det håll jag skulle gått om jag varit på rätt väg. Där vägen tog slut vände vi och gick tillbaka till rätt väg. Det innebar drygt tre km åt helvete. Precis vad vi behövde som start på en tuff dag.

Väl på rätt spår gick vi upp stigen mot Munsvattnet. I början en jättefin stig med massor av härliga hallonsnår som vi var tvungna att vittja.
Längre upp blev det en sällan använd stig, ibland svår att se, genom granskog och över kortare blötmarker.
Vid Munsvattnet gick vi över till att följa fyrhjulingsspåret upp mot Lobbersjön. Efter att ha lunchat vid ett vattendrag fortsatte vi upp i kraftigare stigningar. Efter 19 km kom vi äntligen upp på kalfjället igen. Vad skönt att få lite utsikt och rymd i stället för den täta skogen när vädret var så fint.

Fortsättning runt Lobbersjön med sina samevisten. Efter det sista vistet försvann stigen och vi gick upp och följde en höjd för att en stund senare träffa på rätt stig igen. Man upphör aldrig att förvånas över hur en till synes kraftig stig plötsligt bara är borta för att åter dyka upp en bit längre fram.

Nu var det härlig terräng att gå i. Vi hade planen att ta oss fram till bron över Tvärån och framåt kvällen var vi där.
Hälsenan hade skött sig hyfsat och det hade ändå gått relativt smärtfritt att gå i kängorna. Skönt!

På en höjd strax efter bron hittade vi ett matsalsgolv att tälta på. Upp med tältet och sen ner till vattnet för att köra helkroppstvagning och byte till torra kläder.
Solen hade drivit rejält med svett och den förväntade nattkylan krävde tvätt och torrt på kroppen. Döm om vår förvåning när natten blev riktigt ljummen med rejäl måne och en vacker stjärnhimmel.