Dag 42

Tvärån - Valsjöbyn 30 km

 

En härlig lugn morgon men fantastiskt väder. En Kungsörn seglade i luften en bit ifrån oss. Tror det var fjärde gången på vår tur vi observerade örn.
Tältet fick torka upp helt innan vi rev det och drog vidare. Mot Vinklumpen och vägen ner mot Valsjöbyn som var dagens planerade mål.

 

I början kändes det bra för oss bägge men efter fem km gjorde jag något med foten, vet inte vad, så hälsenan bara knöt sig. Av med kängan en stund och massera. En stund senare klev jag på en sten som vippade i en bäck vi skulle passera. Då trodde jag senan delvis gick av. Så ont gjorde det. 


Nu gick det sakta och vi stannade för lunch något tidigare än tänkt. Efter mycket om och men med svårfunnen stig eller för många stigar att välja på gick vi bara rätt mot den väg vi visste skulle finnas och ramlade ut på den bara ett par hundra meter från där en obefintlig stig enligt kartan skulle komma ut.


Jag tog på mig gymnastikskorna för att se om det skulle gå bättre att gå i dom. Tveksamt! 
Samtidigt började Bella kinka. Dels för att hon fick ont i fötterna av att gå på väg. Dels för att solen stekte oss oavbrutet. Vi vet av tidigare erfarenheter att hon tar stryk av att gå i sol och hetta.


Nu var vi två "halta och lytta" som väldigt sakta linkade vår väg ner mot Valsjöbyn. Den långa, långa grusvägen utan något rinnande vatten i närheten tog så lång tid för oss att gå.


Johanna skriver i sin blogg att hon här fick tacka nej till flera erbjudande om lift. Kan säga att de erbjudandena inte duggar så tätt när det rör sig om två svettiga drägg med ryggsäckar plus en lerig hund. Kanske tur det för idag vet i fan om vi tackat nej.


Framåt kvällen när vi närmade oss målet var vi överens om att vi behövde en dusch och riktig vila. Vi googlade på camping och jag ringde. En grinig gubbe svarade att campingen var fullbelagd av ripjägare i alla stugor och något tält var inte aktuellt. Så var det med den servicen.


Jag fick dock ett annat telefonnummer av honom till en privat uthyrande. Det var i stället en väldigt trevlig karl som hälsade oss välkomna till en stuga på sin tomt.
Till slut framme och efter en pratstund med ett trevligt värdpar blev det en underbar dusch, klädtvätt och middag innan vi stupade i säng.


Som tur är väntar en betydligt kortare dagsetapp i morgon. Vi ska bara ta oss till Rötviken där vårt omdirigerade bussgodspaket förhoppningsvis väntar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0