Sammanfattning etapp 3

Kvikkjokk - Hemavan 260 km


Vi har nu gått sammanlagt ca 655 km enligt min Suntoo Ambit.
Det innebär att vi är halvvägs till vårt mål i Grövelsjön och nu kan börja räkna ner istället för upp.


Den senaste etappen har ur vädersynpunkt varit mer normal med växlande väder. Det något bättre vädret med sol och hyfsad värme har ändå dominerat även om både rejäla åskväder och otaliga regnskurar avlöst däremellan.
Den första rejäla frostnatten tog vi uppe på fjället och nog har det lugnat sig med myggen nu. Knotten lever och frodas fortfarande, särskilt i fuktiga områden.


Vi har haft som målsättning att var tredje dag landa på civiliserade platser för att få bo inomhus och även sanera oss själva.
Med facit i hand kanske det inte varit rätt taktik då det stressat oss till en del väl tuffa dagsetapper som slitit hårt på kroppen. Jag är inte helt övertygad om att den vila vi fått på de ställen vi bott i Jäkkvik, Ammarnäs och nu i Hemavan uppväger det slit vi lagt mer för att nå dit.
Vi har bägge två ont på olika ställen som handlar om överbelastning.


Däremot har vi på alla de platser vi sökt oss till blivit mycket väl omhändertagna av härligt positiva och gästvänliga människor. Eller de andra fjällentusiasterna vi träffat och pratat mycket med som den tyske frilansjournalisten i Ammarnäs med 40 år i fjällen bakom sig. Så många ödmjuka och trevliga människor! 
Det är saker som betyder mycket för vårt mentala mående och motivation som kanske är det tuffaste just nu.
Som vi ser det har vi nu gjort de tre stora fjälletapperna på vår väg söderut. Vi har varit borta en månad. Att som 52-årig "gubbe", som min yngsta dotter Julia mer än gärna påminner mig om, krypa in och ur ett surt litet fjälltält en månad till kanske inte lockar så starkt. TV- fåtöljen drar mer nu än tidigare. Den står trots allt kvar och skulle vi välja att åka hem gick det nog inte många dagar innan vi ångrade oss rejält.


Efter en dags vila hoppas vi dock vara redo för nästa etapp som egentligen är totalt okänd för oss. Vi vet inte mer om vad som väntar än vad vi läst i bloggar från andra Gröna Bandare som passerat där. Att det är mer lågfjällsbetonat med mycket myrlandskap har vi förstått. Men också att det finns en hel del vindskydd eller stugor som går att bo i om vädret inte inbjuder till tältning.


Enda stället vi passerar som lämpar sig för service-stopp är kanske Klimpfjäll. Däremot har vi förstått att det finns ställen mitt ute på fjället där man kan köpa sig en våffla eller en macka om de inte stängt för säsongen.


Vi har inte bestämt riktigt vilka vägar vi ska välja utan vi tar det dag för dag. Kan vi undvika blötmyrar och genomsura kängor ska vi försöka göra det. Bella med sina låga kängor i storlek 34 är inte överdrivet förtjust i att vara blöt om de små fötterna. Inte jag heller för den delen men mina kängor överlever betydligt mer blötmark än hennes.


10 dagar av okänd terräng och många möten med härliga människor, kanske även med ytterligare något fjäll-ufo, väntar fram till Gäddede!

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: AnnicaW

Det är så kul att få läsa och se bilder på ert stora äventyr. Ni är sååååååå super duktiga,!😉 Ha en fortsatt bra tur och att ni har bra väder. När ska ni äta surströmming istället för pizza och hamburgare??? 😀 Kram från Annica

Svar: Tack så mycket! När man lever på frystorkat som är ganska så fettfritt så äter man gärna något fetare när man får chansen. Så surströmmingen lämnar vi åt dig ;)
Kram :)
fjallpromenaden.blogg.se

2013-08-13 @ 22:04:43
Postat av: LeifH

Missa inte ankarede. Där finns ett café och ett servicehus med dusch och vissa matlagningsmöjlighet. Det går också att hyra stuga, fast det är ju bara ett rejält stenkast till gäddede...

Svar: Kanon! Tack för nyttig information. Fiket ska vi åtminstone besöka. Vet du bästa väg mellan Ankarede och Gäddede till fots?
fjallpromenaden.blogg.se

2013-08-14 @ 08:01:58
Postat av: JOhan

Härligt att få följa er, läser med stor glädje er berättelse. Måste säga att jag är djupt imponerad och ser fram emot att få ta del av den andra halvan av er vandring. Förstår att det är slitsamt och tufft men ni får ju uppleva något som är få förunnat. Håller tummarna för att ni kommer att orka er ända fram. För annars kommer du Björn sitta i tv-fåtöljen o gräma dig som en gammal 52-årig gubbjävel i novembermörkret. Ser på bilderna att vandringen gör dig gott! Smal som en kenyansk maratonlöpare i ansiktet och bara lite gott rund som en Bulgarisk kulstöterska runt magen. Fint jobba på.
Kram, Ture

Svar: Det är klart vi skulle gräma oss! Vi ska allt kämpa på ett tag till även om vi får jobba med transportsträcke-känslan. Tack för alla vänliga omdömen om min vackra lekamen. "Lätt rund som en bulgarisk kulstöterska" blev jag lite stött av. De brukar väl vara smällfeta?
fjallpromenaden.blogg.se

2013-08-14 @ 08:07:34
Postat av: Cathis

Bra kämpat Björn o Bella nu är det mindre än hälften kvar. Spännande att se vad ni väljer för väg härnäst. Kram till er båda och Milton.

Svar: Tack! Vi kommer att välja närmast, torrast och mest lättgångna väg söderut säger mina ljumskar och Bellas fötter.
fjallpromenaden.blogg.se

2013-08-14 @ 12:28:24
Postat av: Peter

Bra kämpat! Ser fram emot att ses på hemmaplan i en TV-fåtölj och höra detaljerna! Jag bjuder garanterat inte på C-vitamin-brus!

Svar: Den inbjudan tackar jag inte nej till! Och c-vitamin brus kommer jag inte dricka mer av i mitt liv tror jag.
fjallpromenaden.blogg.se

2013-08-14 @ 15:11:55
Postat av: Beppe

Du ser ut som Beppe Wolgers, Snyggt!

Svar: Jag vet! Det är det senaste modet här i Storumans kommun.
fjallpromenaden.blogg.se

2013-08-14 @ 17:45:00
Postat av: LeifH

Hej Björn o Bella!
Tyvärr vet jag inte så mycket om leder mellan Ankarede och Gäddede. Har bara i senare tid gått halvvägs till ullersjön och den leden är bra. Men skall man tro Johanna Lundgrens blogg är den bra men lite blöt bitvis och rätt tråkig. Tror inte det finns något egentligt alternativ om man inte vill gå asfalt och det vill man inte.

Önskar jag hade fysiken att göra det ni gör men många års försumlighet har lett till annat.

Svar: Jo det är Johannas ord som skrämt oss en del. Att trampa runt i foppatofflor på myrar låter inte kul.När man är som mest less, vilket man blir på att gå hela dagarna, ska man tänka på att vara tacksam över att vid min ålder klara det jag gör nu trots en del skavanker.
fjallpromenaden.blogg.se

2013-08-16 @ 07:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0