Dag 10

Abisko - Bron 2,5 km syd Abiskojaure
Dags att ge sig på etapp 2 efter en vilodag. Tidig frukost på fjällstationen. Städning av stugan och sen klara för att gå vidare.
Vi hade fyllt ryggsäckarna med mat för tio dagar från den depålåda vi skickat till Abisko. Vid vägningen stannade min på 22 och Bellas på 19 kg. Alldeles för mycket för den lilla tarmen. Vi orkade inte börja ändra på packningen där i solgasset, tempen hade passerat 25 strecket redan strax efter kl 8 på morgonen, utan sa att vi fixar till det vid lunchpausen.

Det blev en riktigt svettig vandring. Vi skulle ta det lugnt som vi sagt och något annat gick inte att göra. Det blev att gå en liten stund och sen vila och dricka vatten lika länge nästan.
Sakta men säkert tog vi oss uppåt Abiskojaure. En liten bit före sjön tog vi lunchpaus. Vi åt, drack och lättade Bellas packning något drygt kg. Sen låg vi kvar och tog en siesta på någon extra timme.
Vi började gå igen efter kl 15 men det gick nästan inte. Huvudet kokade i värmen. Från den ena ytterligheten med nysnö för några dagar sen till den andra med 30 grader varmt i stället.

Annars var det här en sträcka som vi inte haft något liknande tidigare. Nästan så att det hade funkat med ett par filttofflor utan att bli vare sig blöt eller lerig. Men bara nästan.
Och massor av folk överallt. När vi rastade fick vi se damen i ett danskt sällskap som rastade lite bakom oss plocka fram toapapperet och gå iväg utom synhåll för sin familj. Att hon blottade sin något omfångsrika och bleka bak för oss hade hon ingen aning om.

Vi tog oss bara ett par km förbi stugorna vid Abiskojaure och ut ur nationalparken innan vi gav upp.
Nu när klockan snart är 22 har solen sakta gömt sig bakom en fjällkam och det går att gå in i tältet. Vi tror vi lyckats undvika morgonsolen men vi funderar på hur det ska gå i morgon. Vi har en tuff sträcka upp till Alesjaure framför oss och vi behöver allt gå lite längre än idag.