Dag 12

5 km sydväst Alesjaure - 6 km syd Sälka

- Aldrig bättre än så här, sa Ante Valdemar Roos i en roman av Håkan Nesser.
Solen har stekt oss precis hela dagen. Från det att den väckte oss i tältet vid sju till sena kvällen.
Vi stövlade på rätt bra i början men när stigningen upp mot Tjäktjapasset blev brantare sjönk tempot i hettan. Väl uppe i passet tog vi oss bara ner så att utsikten öppnade sig mot hela Sälkadalen. Jag tyckte jag hittade en fin kulle där det fläktade lite att luncha på. 
Bella fick nästan ett hysteriskt utbrott över mitt val av plats för att det inte fanns någon skugga. Den fanns ingenstans att få överhuvudtaget. Hon byggde upp ett solskydd av våra ryggsäckar och kröp ner bakom dessa. Jag låg i kalsonger och solade på Kungsledens högsta punkt. Det är nog inte helt vanligt skulle jag tro.


Vi masade oss vidare ner mot Sälka. Stenigare än vi trott. Framåt kvällen hade vi nått fram dit och träffade ett par mycket trevliga stugvärdar som bjöd på saft. Vi intog vår sockerboost här med för att orka köra ett kvällspass. Det går betydligt bättre att gå när det blir lite svalare på kvällen så vi trampade på 6 km till, halvvägs till Singi.


Upp med tältet, i med mat, kvällstvätt och snabbt i säng. Det gäller att försöka sova den stund som lampan på himlen är nere bakom något fjäll.


Bella har skrattat gott åt den bonnbränna jag skaffat mig av att inte ha annat än en tshirt på mig i tre dagar. Fortsätter det så här i morgon ste vi försöka skydda oss på något vis.

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Annica

Inga kalsonger ens??

Svar: Kanske inte ens det!snacka om bonnbränna!
fjallpromenaden.blogg.se

2013-07-31 @ 14:59:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0