Dag 13

6 km syd Sälka - 2 km norr Teusajaur 31 km

Lampan tvingade upp oss kl 6 efter en halvvissen natts sömn. Vi hade legat lite ojämnt och prinsessan hade haft det svårt att inte rulla ner på mig.
Morgonen var annars riktigt mysig. Vi tog det lugnt, Bella tvättade håret och vi kokade gröt.
Därefter började vi åter traska på vår ändlösa väg söderut. Först förbi Singistugorna och sen mot Kaitumstugorna. Solen sken obarmhärtigt och tempot sjönk. 
Som vanligt tog vi en långlunch, vi låg på en jättefin plats vid en jokk. Jag byggde upp ett solskydd åt Bella av mina stavar och en jacka. Med min ryggsäck också så kunde hon sova en stund i skuggan.
Konstigt nog har hon haft det än tuffare än jag, som brukar vara värmekänslig, i hettan och lätt hamnat på efterkälken.

 Framåt kvällen nådde vi Kaitumstugorna där vi rastade en stund. Sen körde vi vårt vanliga kvällspass som den här gången blev tuffare än tänkt. 

Leden från Kaitum mot Teusajaur var väldigt stenig och det tog oss lång tid att gå de 4 km innan leden åter svängde upp på kalfjället.


Nu mullrade åskan runt om oss men på oss sken solen fortfarande. På väg upp hittade vi en fin tältplats med privat vattenfall strax intill men Bella rynkade på näsan åt ojämnheter. Jag har tyvärr inget vattenpass med mig.


Vi kämpade vidare uppför, hittade varken vatten eller tältplats och nu kom regnet. Bara ett lätt regn som kändes skönt för våra överhettade motorer.
Det slutade med att vi fick gå nästan hela vägen till Teusajaur men så fort vi hittade rinnande vatten letade vi upp en tältplats och nu var det plötsligt inte lika noga längre. Tröttheten var för stor!


Upp med tältet, helkroppstvätt i bäcken, torra kläder, alltför lite mat och sen i säng.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0