Och nu bara en vecka kvar....

Sex dagar kvar till avresa. Vi har testpackat våra ryggor idag. Min vägde 15,5 kg med i stort sett all utrustning. Lite mer än min packlista visat men anledningen gick att hitta i de små "bra att ha" saker som oftast glider ner på slutet.
Bara kartorna till första etappen vägde 300 gram vilket inte fanns med på listan. Jag gick igenom allt en gång till, minskade antalet tältspik och några andra småsaker lyftes ur. Försökte smussla bort deon, den väger ändå 80 gram, men då protesterade Bella högljutt.
 
Nåväl, med maten landade jag precis över 20 kg strecket vilket var mitt mål att komma under. Trycker vi i oss paketet med Digestivekex på tågresan upp, det var ändå bara ren lyx, är målet nått eftersom det vägde 400 gram. Bella kom med förslaget om en burk Nutella till kexen på tågresan för att energiladda rejält. När det gäller den typen av förslag har jag aldrig varit svårövertalad.
 
Det var värre när vi packade Bellas ryggsäck. Den vägde 12,3 kg utan mat vilket var 2 kg mer än utrustningslistan visat. Jag letade reda på orsaken. Kameraväskan blev 200 gram tyngre med extra batteri och kabel som inte legat i vid tidigare invägning.
Framförallt var det hennes "beauty box" som var mycket tyngre än den vikt jag uppskattat vid planeringen. Där plussades det på mer än ett halvkilo. En gasbehållare till köket extra och en nyinköpt lyxpryl stod för resten av extravikten.
Lyxprylen är en myggjagare som påstås ska hålla myggfritt på 20 kvadrat. Fan trot men det är värt att testa. Vi har laddning med till den så att vi kan äta våra måltider myggfritt utanför tältet varje dag den första månaden om den visar sig fungera. Oavsett vilket lovar jag publicera varumärket när jag vet om det är tillbedjan eller raseri som gäller.
 
Bella tyckte inte alls det var något problem med de två extra kilona. En inställning som ger en mer seriös lättviktspackare som jag kalla kårar längs ryggraden.
Vi provade aldrig hennes ryggsäck med maten i men den lär landa på strax över 16 kg. Något kg för mycket men ändå helt OK kan jag tycka.
 
Miltons packväskor väger 6,5 kg med mat för både resdagar och den första etappen ner till Abisko. Det kan han var helt nöjd med. Får se om jag smyger över lite av min packning till hans vartefter hundmaten går åt. Han har ändå energi att springa någon mil extra än vad vi går per dag. Om inte annat hjälper det kanske att få honom på andra tankar när hans tänkta lekkamrater renarna finns i närheten.
 
En vecka kvar att jobba i värmen. Såg just på vädret att det var 5 plus och regn att vänta i morgon norr om Torne Träsk där vi börjar. Bara att hoppas att det även ingår frostnätter så insekterna kastar in handduken i förtid.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johannes Mattisson

Lycka till på färden. Det blir en extraordinär upplevelse. Jag följer resan här.

Svar: Tack så mycket! Alla "Lycka till" lär gå åt!
fjallpromenaden.blogg.se

2013-07-08 @ 16:17:21
Postat av: Christophe Barbier

Hej!
Häftigt när man kan räkna antalet dagar kvar på fingrarna. Vi lämnar Gäddede i morgon och vet inte riktigt hur det blir med täckning framöver, så önskar er ett sista lycka till nu. Ha det så riktigt kul och sköt fötterna noggrant!
/Letrek-killarna

Svar: Tack! Ja vi ska ta väl hand om dom. Lycka till själva med fortsättningen!
fjallpromenaden.blogg.se

2013-07-08 @ 22:56:19
URL: http://letrek.se
Postat av: Annette

Bella!

Skall bli så intressant att följa er lååånga vandring! Vilken härlig utmaning som du har framför dig!
Vi kommer att följa dig på din blogg!

Varma hälsningar och lycka till!
Personalen på B2 genom Annette

Svar: Vad roligt att höra Annette! Nu känner jag, om möjligt, ännu mer press än tidigare på att klara av detta ;) Hoppas att ni har en bra sommar på B2, vi kanske ses i höst. Tack för lyckönskningarna!
fjallpromenaden.blogg.se

2013-07-13 @ 12:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0