Dag 53

Fjällnäs - Skedbrostugan 31 km


Elefantkyrkogårdar har vi hört talas om. Rogens Naturskyddsområde är en stenkyrkogård!!! Lars Wessel skrev en kommentar när jag gnällde om stenarna norr om Kvikkjokk att jag skulle vänta tills vi kom till Rogen. Jag svarade då att jag visste för att jag i min enfaldiga ungdom släpat kanoter där. Det är 30 år sen och minnen bleknar.


Dagen började med en underbar frukost på Strandgården. Äggröra och bacon! På riktigt och ingen Hotell fuskvariant.

Sen iväg och upp för backen vid Hamrafjäll. Inte slalombacken men en bit därifrån och vidare högre upp på Vättefjället.
Här blåste det en rejäl och kylig sydlig vind. Blåste hjärnan ur skallen kändes det som. Vi följde fjället tills vi kom på leden från Tänndalen mot Skedbrostugan. Där stod det en skylt om att det var 14 km till Fjällnäs den väg vi kommit. Min klocka visade att vi gått 17. Det skiljer sig hela tiden från skyltarna till verkligheten med dagens gps-teknik.

 
Sen började stenhelvetet. Ner till Broktjärnskojan för en tänkt paus. Där fanns inget vatten så vi fortsatte en bit till vilket gav två mil innan lunch. Tur det med tanke på vilken mil vi hade kvar.

Visst går det att gå på steniga leder men har man en plan att gå långt är det frustrerande. Det går liksom inte att hålla någon hastighet. Du får ingen rytm och får vara försiktig med varenda fotisättning.


Stackars Milton blev hängande med sin klövjeväska mellan stenskravel ett par gånger. Det sliter hårt på både hans tassar och på väskan med den här typen av terräng.


Vi passerade senare en underbar sandstrand med fin tältplats men behövde gå ytterligare några km så vi fortsatte ända ner till Skedbrostugan där det fanns fina tältplatser.


Stugvärden bedömde den norra leden mot Rogenstugan som både någon km närmare och finare än den södra så den får det bli i morgon då vi satsar hårt för att kunna nå målet på lördag.
Vi tänker fortsätta mot Storrödtjärnsstugan också i morgon och den sträckan ska visst vara den allra stenigaste. Kul framtidsutsikt!

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0