Dag 54

Skedbrostugan - Storrödtjärnsstugan 33 km


Pannbensdag! 
Vi visste vad vi hade framför oss så efter en förvånansvärt varm tältnatt gick vi upp riktigt tidigt och var på rull strax efter sju.


Först en sträcka med stenhelvete utan vatten fram till Rogenstugan. 17 km varav en stor del sten. Lunch i Rogen och lite samspråk med den trevlige stugvärden Ingemar.


Därefter 16 km ännu värre stenhelvete över Tandsjövålen och vidare upp mot Storrödtjärnsstugan . Sträckan runt Rogensjöns södra ände kommer vi att drömma mardrömmar om.
Jag kan bara inte skriva något positivt som en del andra Gröna Bandare gjort. Kanske beror det på våra alldeles för långa dagsetapper just nu och i den här terrängen. Hade vi gått normala sträckor, kanske mellan stugorna, hade det nog blivit annorlunda men när vi nu pressar oss för att nå Grövelsjön i morgon har det blivit för tufft för att uppskatta naturen här.
Inlandsisen har verkligen ställt till den här delen av vårt land.

 
 

När vi kom till Storrödtjärnsstugan var vi trötta och sönderblåsta av den kyliga vinden att vi tog in i stugan. Första gången på hela turen vi bott i en STF stuga. Värmen och den ombonade känslan satt bra kan jag lova.


Vi hade egentligen tänkt gå 4 km till i kväll och tältat vid ett vindskydd men vi pallade inte. Lika bra det! 19 eller 23 km i morgon spelar nog ingen större roll. Vi kommer att springa sista milen i vilket fall som helst!


Nu ligger vi på varsin slaf och tänker tillbaka på allt som varit och på att vi faktiskt går i mål och får åka hem i morgon. Den känslan är just nu totalt overklig.
- Aldrig bättre än så här! Sa Ante Waldemar Roos!

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Kristina

Rogen! Mitt Shangri La! Där ska min aska strös över den stora oändligt vackra, ödsliga sjön!!

Svar: Jag håller med dig om att det är en oändligt vacker och ödslig sjö. Jag paddlar gärna i området men jag tänker inte gå runt sjön en gång till.
fjallpromenaden.blogg.se

2013-09-09 @ 17:44:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0